Taktyka i kombinacja - związanie

Związanie

To atak na bierkę przeciwnika, która osłania inną bierkę stojącą na tej samej kolumnie lub przekątnej. Na ogół ruch bierką zaatakowaną jest niemożliwy, badź też prowadzi do dużych strat materialnych. Najlepiej wyjaśnią to następujące przykłady:

grafika

Dzięki związaniu białe mogą przeprowadzić matowy atak! 1.Hg6+! (nie można bić hetmana pionkiem, bo będzie szach od gońca stojącego na b3) 1... Kh8 2.Wh4+ Sh7 3.H:h7#


grafika

W powyższej sytuacji białe wykorzystują fakt ustawienia króla i skoczka na jednej przekątnej.
1.Gh2! wiąże skoczka i uniemożliwia mu jakikolwiek ruch. Jeśli teraz czarne będą próbowały bronić skoczka posunięciem 1... Gg7, nastąpi 2.d4 zdobywający skoczka.


W widocznej pozycji czarne posiadają przygniatającą przewagę i wykorzystując motyw związania budują siatkę matową.

grafika

Posunięcie 1... Gc7 (unieruchamia wieżę) 2.h4 (odejście króla na g1 przyśpiesza porażkę 2.Kg1 G:g3 3.Kf1 We8 4.Kg1 We1#) 2... We8 3.h5 We3 4.Kg1 G:g3 5.Kf1(h6) We1#


Dla początkującego gracza poniższa pozycja mogłaby się wydawać wyrównana, jednak grający białymi mogą w dość prosty sposób osiągnąć przewagę.

grafika

1.H:c6+ S:c6 2.Gg2 (atakuje skoczka, który nie może wykonać ruchu ze względu na króla znajdującego się na tej samej przekątnej) 2... Kb7 (tylko tak można bronić skoczka) 3.Kc2! I czarne nie mogą już powstrzymać manewru, który prowadzi do zdobycia skoczka: Kb3 - Kc4 - Kb5 i później G:c6


I ostatni już przykład dotyczący związania:

grafika

Mimo posiadania przez czarne wolnego pionka na d7, nie można powiedzieć, że ich sytuacja jest choćby dobra. Hetman stojący na jednej przekątnej razem ze skoczkiem oraz król w rogu szachownicy bez możliwości ucieczki, pozwalają białym na przeprowadzenie ataku.
1.Gg3 (wiąże skoczka) 1... Hb8 (nie ratuje 1... Hc6 bo nastąpi 2.He7 z groźbą mata na f8 i zdwojeniem ataku na skoczka) 2.Hd3 zdobywający w następnym posunięciu skoczka.