Taktyka i kombinacja - promocja piona

Promocja piona

Z uwagi na możliwość przemiany pionka w dowolną figurę po osiągnięciu ósmej linii (pierwszej dla czarnych), pion może okazać się niezwykle groźną bronią. Posunięcia prowadzące do jego promocji są celem wielu kombinacji taktycznych, przy realizacji których, powinniśmy być gotowi na poświęcenie np. hetmana.

grafika

W pozycji na diagramie białe mają dwa bardzo groźne piony: e6 i f5. Jednak pion na e6 został zablokowany przez wieżę, a pionka f5 nie można przesunąć do przodu, ponieważ zostanie on zbity przez czarnego piona. Białe znalazły jednak wygrywającą kontynuację: 1.W:g7!! (ta ofiara odblokowuje pionka f6 oraz pozwala na marsz drugiego piona) 1...W:g7 2.f6 Wg6 (nie ratuje 2...Wg1 3.f7 Wf1 4.e7 W:f7 5.e8H +-) 3.e7 W:f6 4.e8H z wygraną


grafika

1... Hh2+!! (odblokowuje pionka) 2.K:h2 g1H+ 3.Kh3 Hg4+ 4.Kh2 Hh4#


Madsen - Napolitano, 1953
grafika

1...We1+! 2.W:e1 Hd4+!! (właśnie tak! Te podwójne uderzenie na króla i hetmana ma na celu odciągnięcie go od obrony pola e1) 3.H:d4 (w przeciwnym wypadku białe starcą hetmana) 3... de1H mat


Kolejna pozycja wymaga pewnych manewrów przygotowujących promocję pionka. Popatrzmy:

grafika

1.Wb7+ Ka8 2.Wa7+ Kb8 (dopiero teraz białe otrzymały pozycję umożliwiającą kombinację) 3.Wa8+!! 3...Kxa8 4.b7+! (to właśnie ofiara wieży umożliwiła widełki) Ka7 5.bxc8H +-


Widoczna poniżej pozycja to przykład, że nawet niezbyt zaawansowany pion może stworzyć kombinacyjne możliwości.

Popov - Borngasser, 1972
grafika

1.Gf5+! (kontroluje pola d7 i c8) 1... Kd8 2.W:d5!! (białe oddają jakość za skoczka, aby umożliwić marsz pionka) 2... cd5 3.c6 We2+ [3... We7 4.G:e7+ Ke75.c7!] 4.Kc3 i pion zwycięża.