Taktyka i kombinacja - podwójne uderzenie

Podwójne uderzenie

Atak ten oznacza stworzenie podwójnej groźby, następstwem której jest zdobycie przewagi materialnej. Jeśli zostaje on przeprowadzony przy pomocy skoczka lub pionka, mówimy wtedy o "widełkach".
Oto przykłady:

grafika

Ruch pionka 1.d4! pozwala na zdobycie w następnym posunięciu jednej z wież.

W następnym przykładzie przedstawiam "widły" zrobione skoczkiem.

grafika

Czarne mogą schwytać wieżę dzięki ruchowi 1. ... S:f2+ i nie ma już dla niej ratunku.

W pozycji widocznej na kolejnym diagramie, na pierwszy rzut oka widać, że ogromną przewagę materialną mają czarne. Jednak po zastosowaniu dwóch widełek białe przechylają szalę zwycięstwa na swoją korzyść.

grafika

Nastąpiło 1.e6+! K:e6 (lub 1... H:e6 2.Sg5+!) 2.Sc5+! (drugie "widełki") Kd6 3.S:d7 K:d7 i białe niebawem zamienią piona na hetmana.

grafika

1.G:c5! i jeśli czarne zagrają 1... b:c5 to 2.H:c5! z groźbą mata i atakiem na gońca.

Poniżej ostatni przykład z zastosowaniem widełek

grafika

Widzimy tutaj, że czarne posiadają znaczną przewagę. Nie dość, że mają hetmana za wieżę, to do tego grożą jeszcze zdobyciem jednego ze skoczków, co da im przygniatającą przewagę. Jednak znakomite ustawienie białych skoczków połączone z niefortunnym ustawieniem czarnego króla i hetmana, pozwala im na przeprowadzenie ładnej kombinacji.
1.Se7+! Kd8 (1... Kb8 2. S7:c6+ b:c6 3.S:c6+ +-) 2.S7:c6+! poświęcenie skoczka w celu umożliwienia działania drugiemu skoczkowi b:c6 3.S:c6+ i po tych widełkach wygrana to już tylko kwestia techniki.