Taktyka i kombinacja - bierka przeciążona

Bierka przeciążona

O bierce przeciążąnej mówimy w sytuacji, gdy jedna figura lub pionek pilnuje dwie inne bierki. Żeby wykorzystać tego typu błędy ustawienia musimy zaatakować obydwa obiekty, które są bronione.

grafika

Figurą przeciążoną na powyższym diagramie jest hetman. Zadania którymi został "obarczony" to: pilnowanie ósmej linii (groźba mata) oraz skoczka. Ruchem 1.Gb3! białe zmuszają hetmana do porzucenia obrony skoczka badź ósmej linii.


W kolejnym przykładzie białe obarczą pionka stojącego na d7 zbyt wieloma zadaniami

grafika

1.e6! G:e6 2.G:c6! i teraz jeśli d:c6 to białe zbiją jeszcze gońca na e6.


W następnym przykładzie ostatnim posunięciem białych było zagranie skoczkiem na a4. Grający białymi ośmiolatek liczył na następujący wariant: 1.S:c2 S:b6 2.S:a1 S:a8 3.Gd7 Sc7 itd. Jednak nie zauważył motywu przeciazenia, w wyniku czego nastąpiło:

grafika

1... Ha5! i teraz atakowane są 3 figury białych: hetman, goniec i skoczek. Rozważmy taką odpowiedź białych:
2.Hb3 (lub Hd1) S:d3 3.H:d3 H:a4 i białe mają figurę mniej. Wynika z tego, że jedyną rozsądną kontynuacją jest 2.G:h7+ S:h7 3.Hb3 Wprawdzie jeden zdobyty pionek przez białe nie zrekompensuje utraty gońca, jednak jeśli już musimy coś tracić, to starajmy się przy okazji też coś zyskać.


Czasami zdarza się, że figurą, którą obarcza się zbyt dużą ilością zadań jest król:

grafika

Proste bicie1.W:d7 pozbawia czarne szans choćby na remis. Jeśli teraz zbiją wieżę to stracą gońca po czym białym pozostanie juz tylko doprowadzenie piona do pola przemiany. Odejście gońcem także nie pomoże, bo jeden goniec to za mało, aby zatrzymać piona wspartego wieżą i skoczkiem.


W ostatnim przykładzie goniec czarnych pilnuje, aby żaden z białych pionów nie dotarł do linii przemiany, jednak zadanie to przerasta jego możliwości.

grafika

1.h7! (zmusza gońca do bicia) 1... G:h7 2.f7 i w następnym posunięciu białe dorabiają hetmana.